zondag 22 januari 2012

Zelf paneermeel maken

Een van mijn voornemens voor dit jaar is om, voordat ik iets op mijn boodschappenlijstje zet, me af te vragen of ik het zelf kan maken. En zoals de titel van dit blogje al doet vermoeden: ik had paneermeel nodig.
Na enig onderzoek op internet en in mijn kookboeken, kwam ik tot de conclusie dat het heel simpel zou moeten zijn, dus heb ik een poging gewaagd. En nu vraag ik me af waarom heb ik dat nooit eerder heb gedaan. Het is gratis, want het brood wat je ervoor nodig hebt zou ik anders weg hebben gedaan, en het is inderdaad heel gemakkelijk:

Neem een flink aantal oud geworden boterhammen. In mijn geval heb ik ze opgediept uit de diepvries en laten ontdooien. Op de een of andere manier blijven er in onze vriezer steeds een aantal boterhammen achter, die dan vervolgens oud en droog worden. Prima hiervoor te gebruiken dus.
Snijd de donkere korstjes eraf, en leg de boterhammen op een bakblik of rooster. Ik heb ze op mijn siliconen bakmat gelegd, ging prima.

Zet ze vervolgens een half uurtje in een voorverwarmde oven, op 150 graden. Kijk na deze tijd of de boterhammetjes al helemaal crispy zijn geworden. Als ze nog een beetje zacht zijn laat je ze nog even staan, draai de oven terug tot 75 graden. Laat ze niet aanbranden!
Als ze helemaal hard zijn geworden, kunnen ze uit de oven, en laat je ze helemaal afkoelen.

Vervolgens breek je ze in stukken en doe je ze in de keukenmachine:


Maal de stukken vervolgens fijn, tot je paneermeel hebt:


Simpel, toch?


5 opmerkingen:

  1. Hey , dat ga ik ook eens proberen!
    Zo zonde dat ik dat niet eerder deed. Bedankt voor de tip en de duidelijke uitleg.
    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het kan nog simpeler, gewoon drogen op een dienblad en af en toe omdraaien, nu met verwarming aan gaat dat helemaal snel of in de zon leggen. Met een deegroller tot kruimels rollen of een lege fles nemen. (al dan niet gevuld met water voor wat gewicht als het een frisdrankfles is) Je kunt ook wat kruiden aan je paneermeel toevoegen voor een pittiger smaakje.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @marga: goede tip! ga ik de volgende keer proberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wij zijn zelf paneermeel beginnen maken toen mijn man een glutenvrij dieet moest volgen. Op die manier hadden we glutenvrij paneermeel en meteen ook een oplossing voor de overschotjes (duur) glutenvrij brood. Ik bewaar ze in een zak in de diepvries tot ik er genoeg heb om meteen een hele pot paneermeel te maken. Om er zeker van te zijn dat het paneermeel goed droog is (anders begint het te schimmelen), leg ik het paneermeel na het mixen nog even op de bakplaat in de oven om helemaal uit te drogen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Bedankt voor de tip. Dat is een mooie variant op "wat doen we met de kapjes van het brood". Ik heb er de laatste tijd croutons van gemaakt. Maar daar hebben we inmiddels wel genoeg van, we kunnen er niet tegen eten haha.

    BeantwoordenVerwijderen